درمان اگزمای پوستی با سریع‌ترین و ساده‌ترین روش

درمان اگزمای پوستی با سریع‌ترین و ساده‌ترین روش

درمان اگزمای پوستی

روش‌های درمان اگزمای پوستی زیادی به بیماران مستعد اگزما پیشنهاد می‌شود. اما در نظر داشته باشید که درمان اگزما با توجه به محل بروز آن متفاوت است. برای کسب اطلاعات از اگزمای پوستی و روش‌های درمان آن در این مقاله با تیم تولید محتوای انجمن توسعه سلامت مهر پارسی همراه باشید

اگزما چیست؟

قبل از بررسی روش‌های درمان اگزمای پوستی بهتر است با چیستی آن آشنا شویم. درماتیت آتوپیک یا اصطلاحا اگزما یک بیماری پوستی است که نمیتواند مسری باشد. این بیماری پوستی التهابی است که اولین نشانه‌های آن قرمزی و خارش شدید است و به دنبال خارش شدید، ایجاد زخم و ترشح از زخم و پوسته پوسته شدن دیده می‌شود.

اگزما یک ضایعه پوستی خود محدود شونده است؛ یعنی به مرور زمان خودش از بین میرود. افرادیکه مستعد اگزما هستند در صورت قرارگیری در معرض مواد حساسیت‌زا مثل مواد شیمیایی و موی حیوانات این بثورات پوستی بروز میکند. اولین تظاهرات بالینی ممکن است قبل از ۵ سالگی بروز کند اما در بزرگسالان نیز در هر سنی میتواند ایجاد شود.

میتوان گفت اگرما ناشی از کنار هم قرارگیری بیماری‌های التهابی پوستی است که بصورت لکه‌های قرمز و خارش دار بر پوست اغلب پوست روی دست ظاهر می‌شود.

انواع اگزما

درماتیت آتوپیک

شایع‌ترین نوع اگزما، درماتیت آتوپیک است. این نوع در دوران کودکی شروع می‌شود که خفیف جلوه میکند و در بزرگسالی دیگر بروز نمیکند. این نوع را پزشکان سه گانه آتوپیک مینامند که شامل آسم و تب یونجه و درماتیت آتوپیک است.

از علائم این نوع:

  • تظاهرات پوستی در آرنج و زانو دیده می‌شود
  • روی پوست جوش‌های تیره و روشن ظاهر می‌شود.
  • در نوزادان روی گونه بروز میکند.

علت بروز این نوع از اگزما میتواند ژنتیکی‌، محرک‌ها، خشکی پوست و … باشد.

درماتیت تماسی

اگر تظاهرات بالینی پوست شما ناشی از تماس با موادی است که با آن سروکار دارید شما به درماتیت تماسی مبتلا هستید. این نوع از اگزما با سیستم ایمنی ارتباط مستقیم دارد مثلا اگر به لاتکس حساسید با مصرف آن پیام حساسیت توسط سیستم ایمنی شما به بافت مد نظر ارسال میشود. بعد از قطع تماس، این بثورات نیز از پوست شما محو میشود.

علت ابتلا به این اگزما بسیار ساده است چون واکنش آلرژیک مشاهده می‌شود. شما کافیست ماده‌ی محرک را حذف کنید تا از شر اگزما خلاص شوید.

اگزمای دست

اگزمای دست فقط در دستان دیده می‌شود. اگر شغل شما شغلی است که با مواد محرک در ارتباط است بیشتر این نوع در شما بروز میکند . از علائم آن خارش و خشک شدن پوست دست و گاهی ایجاد تاول‌های ریز بر دستانتان است.

درماتیت استاز

این نوع از انواع اگزما نقص در رگ‌های خونی است. وقتی از رگ شما مایعی به داخل پوست نفوذ کند، تورم، خارش و قرمزی مشاهده میشود که اگر درمان فوری صورت نگیرد عواقب بدی در پیش دارد. از علائم این نوع از اگزما، دیده شدن رگ‌های واریسی، درد در اندام تحتانی مثل پاها، پوست روی رگ‌ ها خشک و خارش دار شده و عمدتا پاهایتان در طول روز ورم میکند.

اگزمای نومولار

این نوع اگزما بصورت سکه‌ای شکل و گرد بروز میکند. این نوع خارش شدید‌تری نسبت به سایر انواع گزما دارد و فورا در اثر خارش مکرر، زخم می‌شود. نیش حشرات، واکنش آلرژیک به فلزات و حتی محل سوراخ کردن سوزن هنگام سرم زدن نیز میتواند از دلایل اگزمای پوستی نومولار باشد.

نورودرماتیت

این نوع از انواع اگزمای پوستی میتواند در دسته‌ی بیماری‌های پوستی قرار گیرد که در اثر آن لکه‌های ضخیم روی پوست ایجاد می‌شود. به مرور پوست در آن ناحیه شروع به پوسته‌ریزی میکند. بیشتر در بازو ها و اندام تناسلی ظاهر می‌شود. خارش شدید در وقتی که خواب هستید بروز میکند.

بررسی علائم اگزما

علائم در نوزادان

اگزما در نوزادان روی گونه، بازو، پشت سینه بروز میکند که عمدتا تاولی شکل‌ اند و تراوش دارند و گاها پوسته پوسته هستند. نوزادان در ابتدای تولد توسط پدر و مادر و اطرافیان خود زیاد بوسیده میشوند که این موضوع در پوستشان باعث ایجاد حساسیت میشود و نوزاد مستعد اگزما میشود. چون قادر به خارش اگزمای پوستی نیست گریه میکند و گاها دچار عفونت شده و نیاز به مصرف دارو و آنتی بیوتیک خواهد داشت.

درمان اگزمای پوستی

علائم در کودکان

بیشتر در آرنج، پشت زانو، پشت گردن بصورت خشکی و پوست پوسته دیده می‌شود. کودکان با خارش بیش از حد این اگزماها باعث زخم شدن و گسترش این ضایعه در پوست میشوند. در برخی کودکان دیده شده که موضعی که دچار اگزما شده را با دندانشان میخارند.

علائم در بزرگسالان

پوسته پوسته شدن ناحیه‌ی کف دست، روی دست، روی پا، پشت زانو همراه با خارش شدید و گاهی زخم شدن و جوش جوش شدن نمایان میشود که ممکن است رنگدانه‌های آن قسمت از پوست را تحت تاثیر قرار دهد.

روش‌های درمان اگزمای پوستی

در ابتدا گفته شد که درمان اگزمای پوستی قطعی نیست ولی میتوان این معضل پوستی را کنترل و مدیریت کرد. درمان اگزمای پوستی به منظور کنترل خارش، التیام التهاب، جلوگیری از بروز یکدفعه و شدید و جلوگیری از عفونت است.

۱. بهترین پماد برای اگزمای پوستی

پماد‌های مصرفی و بهترین پماد برای اگزمای پوستی حاوی استروئید هیدروکورتیزون است که سریعا خارش را از بین میبرند. دوز مصرف آنها با توجه به گستردگی بثورات پوستی متفاوت است. بهترین پماد برای اگزمای پوستی کلوبتازول و پمادهایی از خانواده بتامتازون‌هاست اگر شما به این موارد حساسیت ندارید میتوانید استفاده کنید.

۲. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده

این کرم‌ها نیازی به نسخه ندارند. شما باید کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خود را از دسته کاهش خشکی و ترمیم کننده‌ها انتخاب کنید. بهتر است مرطوب کننده شما عطری نباشد تا محرک اگزمای پوستتان نشود. مرطوب کننده‌ها با جذب فوری به درد اگزمای پوستی نمیخورد و اگزما را بدتر تحریک میکند.

درمان اگزمای پوستی

کلام آخر

ممنون که تا انتهای مطلب با ما همراه بودید. در این مقاله به درمان اگزمای پوستی و اطلاعاتی راجب اگزمای پوستی خدمت شما ارائه کردیم. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید برای ما بنویسید. اگر در این مطلب برایتان مفید بوده است با دوستانتان به اشتراک بگذارید. پیشنهاد میکنم از بخش تجهیزات پزشکی و کنترل دیابت سایت ما بازدید نمایید و سایر محتواها را از بخش مقالات و تازه‌های پزشکی پیگیری نمایید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز ایجاد می شود.

دوازده + 17 =

بالا